Domovská stránka » Riziká súvisiace s implementáciou centrálnej bankovej digitálnej meny do praxe

Riziká súvisiace s implementáciou centrálnej bankovej digitálnej meny do praxe

od Lukáš Rezník

Centrálna banková digitálna mena (CBDC) – aké sú jej výhody a riziká? CBDC je virtuálnou menou, ktorú garantuje a vydáva centrálna banka danej krajiny. Spolu s narastajúcou popularitou kryptomien, predovšetkým stabilných peňazí, si globálne centrálne banky uvedomujú, že musia ponúknuť alternatívu, najmä z pohľadu budúcnosti menovej politiky.

V súčasnom kontexte preskúmava možnosti zavedenia CBDC až 130 krajín, ktoré predstavujú 98 percent HDP celého sveta. Ešte v máji 2020 bolo len 35 krajín, ktoré zvažovali zavedenie CBDC. Pokročilú fázu výskumu (vývojom pilotného testu alebo vypísanie plánovanej meny) prešlo už 64 krajín . Z nich je 19 krajín, ktoré patria k členom skupiny G20, v pokročilej fáze vývoja CBDC, kým 9 krajín už uskutočnilo pilotné testy. Takmer každá krajina G20 dosiahla za posledných šesť mesiacov výrazný pokrok a investovala do týchto projektov nové zdroje.

Problémom sú aj riziká súvisiace s CBDC

Hoci by CBDC mohla prinášať mnohé výhody, prináša so sebou aj značné riziká.

Jedným z týchto rizík je napríklad potenciálne narušenie ochrany finančného súkromia. „Nevieme, kto dnes používa stodolárovú bankovku a nevieme ani to, kto používa tisíc peso bankovku. Kľúčový rozdiel pri CBDC spočíva v tom, že centrálna banka bude mať úplnú kontrolu nad pravidlami a reguláciami, ktoré budú určovať používanie tejto formy záväzkov centrálnej banky, a tiež budeme mať technológiu, aby sme to dokázali vynútiť“, vyhlásil generálny riaditeľ BIS Augustín Carstens.

CBDC by pre občanov teda predstavovala hrozbu stráty finančného súkromia a mohla by dať vládam bezprecedentnú kontrolu nad finančnou aktivitou občanov. Takáto kontrola by napríklad mohla znamenať možnosť zmraziť či zaistiť majetok, nastavovať záporné úrokové sadzby alebo programovať tok peňazí za účelom obmedzenia nákupu určitého tovaru.

Ďalšou témou je centralizované skladovanie finančných informácií. V porovnaní s existujúcimi bankovými sieťami, kde by narušenie siete ovplyvnilo iba určitú časť občanov, by sa pri CBDC v prípade útoku hackerov mohli ocitnúť v ohrození informácie všetkých občanov.

Pokiaľ ide o USA, pokrok CBDC sa zastavil

Hoci sa zavádzanie CBDC v USA zastavilo, iné krajiny G7 vrátane Anglicka a Japonska pokračujú vo vývoji CBDC a konzultujú otázky súvisiace s ochranou súkromia a finančnou stabilitou so súkromným sektorom. USA sa však stále zameriavajú na vývoj veľkoobchodnej CBDC (medzibankovej). Od ruskej invázie na Ukrajinu a reakcie G7 v podobe sankcií sa pokročilé vývojové štádiá veľkoobchodných CBDC zdvojnásobili. Aktuálne je podľa štúdie Atlantic Council 12 cezhraničných projektov veľkoobchodných CBDC.

Digitálna Revolúcia v Mene: Centrálna Banková Digitálna Mena (CBDC)

Inovácia Peňažného Systému pre Digitálnu Éru

Centrálna banková digitálna mena (CBDC) predstavuje digitálnu verziu štátnej meny, ktorá sa vyznačuje tým, že je právnym nárokom na centrálnu banku. Na rozdiel od tradičných fyzických peňazí, centrálna banka pri CBDC vydáva elektronické meny alebo zabezpečené účty, ktoré sú plne kryté zárukou vlády. CBDC je navrhnutá tak, aby kombinovala bezpečnosť a reguláciu, ktoré poskytuje centrálna banka, s výhodami a efektivitou digitálneho platobného prostriedku. Je to pokus o modernizáciu finančného systému a zabezpečenie jeho stabilitu v digitálnej dobe.

CBDC versus Kryptomeny

Existuje tisíce digitálnych mien, bežne nazývaných kryptomeny. Bitcoin je najznámejšou plne decentralizovanou kryptomenou. Iným typom kryptomeny sú tzv. stabilné meny (stablecoins), ktorej cena je viazaná na aktívum alebo oficiálnu menu, ako je napríklad dolár. Kryptomeny fungujú na technológii distribuovaného účtovníka, čo znamená, že na presnosť transakcií dohliadajú viacere zariadenia po celom svete, a nie iba jeden centrálny bod. To je však odlišné od vydania digitálnej meny centrálnou bankou.

Ale prečo by sa vláda zaoberala digitálnymi menami?

Dôvodov je mnoho a motivácia rôznych krajín na vydanie CBDC závisí od ich ekonomickej situácie. Medzi bežné motivácie patrí:

  • podpora finančnej inklúzie prostredníctvom jednoduchšieho a bezpečnejšieho prístupu k peňažným prostriedkom pre nebankovo poskytovaných obyvateľov
  • zavedenie konkurencie a odolnosti na domácom trhu s platbami, ktorý by mohol potrebovať štipce na zabezpečenie lacnejšieho a lepšieho prístupu k peniazom
  • zvýšenie efektívnosti platieb a zníženie transakčných nákladov
  • vytvorenie programovateľných peňazí a zlepšenie transparentnosti toku peňazí
  • a zabezpečenie hladkého a jednoduchého priebehu menovej a fiškálnej politiky.

Riziká zavedenia CBDC

Vzniká viacero otázok a každá z nich si vyžaduje opatrné zváženie pred tým, ako krajina uvedie CBDC do praxe. Občania by mohli vo veľkom množstve odchádzať z bánk prostredníctvom nákupu CBDC, čo by mohlo spôsobiť bankový únik, a to by ovplyvnilo schopnosť bánk poskytovať pôžičky a mohlo by to spustiť šok v úrokových sadzbách. Toto je zvlášť problémom pre krajiny s nestabilnými finančnými systémami. CBDC tiež predstavujú operačné riziká, pretože sú ohrozené kybernetickými útokmi a je potrebné zabezpečiť ich odolnosť voči nim. Napokon, CBDC vyžaduje komplexný regulačný rámec vrátane ochrany súkromia, ochrany spotrebiteľa a noriem proti praniu špinavých peňazí, ktoré musia byť posilnené pred tým, ako bude táto technológia prijatá.

Dôsledky CBDC z hľadiska národnej bezpečnosti

Nové platobné systémy vytvárajú vedľajšie účinky, ktoré ovplyvňujú každodenný život občanov a môžu ohroziť ciele národnej bezpečnosti krajiny. Môžu napríklad obmedziť schopnosť Spojených štátov sledovať cezhraničné toky peňazí a uplatňovať sankcie. Na dlhodobé obdobie by absencia amerického vedenia a nastavenie noriem mohlo mať geopolitické dôsledky, najmä ak by Čína a ďalšie krajiny udržiavali svoje prvenstvo v rozvoji CBDC.

Napriek rôznym obavám a rizikám je dôležité si uvedomiť, že vývoj CBDC je predovšetkým proces vývoja a výskumu, ktorý je vystavený mnohým skúškam a testom. Uvedenie CBDC do praxe môže trvať roky a v prípade niektorých krajín, ako sú Spojené štáty, môže byť tento proces dokonca zastavený. Je však dôležité sledovať tieto trendy, vzhľadom na budúcnosť finančných trhov a finančných technologií.

Odborné Názory na Riziká a Možnosti Centrálnej Bankovej Digitálnej Meny

  1. Federal Reserve Chair Jerome Powell: „Nechceli by sme svet, v ktorom by vláda videla v reálnom čase každý prevod peňazí, ktorý ktokoľvek robí s CBDC.“
  2. Natalie Smolenski, Bitcoin Policy Institute: „Inými slovami, tí, ktorí volajú po zavedení CBDC, sú naivní, keď veria, že sa to dá urobiť bez zriadenia centralizovaného dohľadového systému nad všetkými finančnými transakciami. Jednoducho povedané, aj keď takýto dohľad nie je zahrnutý v pôvodnom návrhu, jeho pridanie neskôr by bolo triviálne. Raz otvorené dvere dohľadu sú prakticky nemožné zatvoriť.“
  3. Aaron Klein, Brookings Institution: „Amerika má dosť digitálnej meny. Pri každom použití karty vykonávate transakciu v digitálnej mene. Pridanie novej formy digitálnej meny centrálnej banky vôbec nezmení základné problémy, ktorým čelia Američania s nižším príjmom.“
  4. Paul Jossey, Competitive Enterprise Institute: „Bez pochyby by CBDC mohla mať pre USA nešťastné dôsledky, ak by vláda získala podrobný náhľad do každodenných transakcií Američanov, čo by mohlo viesť k smerovaniu k preferovaným verejným politikám.“
  5. William Luther, American Institute for Economic Research: „V určitom okamihu bude CBDC, ktorá neposkytuje vysoký stupeň finančného súkromia, použitá na monitorovanie a cenzúru transakcií politických nepriateľov. Je naivné myslieť si inak.“
  6. Eswar Prasad, Cornell: „V autoritárskych spoločnostiach by mohli centrálne bankové digitálne peniaze slúžiť ako ďalší nástroj vládnej kontroly nad občanmi, namiesto toho, aby slúžili len ako pohodlný, bezpečný a stabilný prostriedok výmeny.“
  7. Alex Gladstein, Human Rights Foundation: „V plne implementovanom systéme CBDC by vlády mohli finančne vylúčiť jednotlivcov alebo celé skupiny ľudí stlačením tlačidla, čím by ich nechali bez ničoho. Vlády ako Čínska komunistická strana by mohli cieliť disidentov, sexuálne menšiny, etnické menšiny alebo náboženské menšiny. Ak papierové bankovky neexistujú a prístup k vládnej digitálnej hotovosti je odňatý, sú skutočne bezmocní.“
  8. Gregory Baer, Bank Policy Institute: „Centrálna banková digitálna mena nie je len papierová mena vo forme digitálnej: jej prijatie by malo hlboké dôsledky pre finančný systém a ekonomiku USA.“
  9. Madison Rose, Credit Union National Association: „Nepochybne existujú príležitosti na zlepšenie, veríme však, že väčšina, ak nie všetky, [tieto príležitosti] môžu byť riešené inováciami v súčasnom finančnom služobnom rámci a prostredníctvom pokračujúcich partnerstiev verejného a súkromného sektora, bez zavedenia novej digitálnej meny, ktorá by mohla destabilizovať systém.“
  10. Rob Morgan, American Bankers Association: „Na rozdiel od populárneho názoru, CBDC v USA nie je potrebná na ‚digitalizáciu dolára‘, pretože dolár je dnes už v značnej miere digitálny. Vydanie CBDC by zásadne zmenilo náš bankový a finančný systém zmenou vzťahu medzi občanmi a Federálnou rezervou.“
  11. Deborah Matthews Phillips, ICBA: „Vytvorenie CBDC by do národného menového systému vnieslo významné riziká súkromia a kybernetickej bezpečnosti a narušilo by stabilitu bankového systému Ameriky.“
  12. Dante Disparte, Circle: „S CBDC by mali centrálne banky zadné dvierka priamo do vášho bankového účtu, ako aj prostriedky na monitorovanie každej digitálnej transakcie, ktorú urobíte.“
  13. Marta Belcher, Filecoin Foundation: „CBDC sú nočnou morou pre občianske slobody. Dávajú vládam kontrolu nad každou transakciou, umožňujú vládam vidieť finančné transakcie a schopnosť odvolať peniaze. To je presný opak účelu technológie kryptomeny.“
  14. Zástupca Tom Emmer (R-MN): „Nie len, že by tento model CBDC centralizoval finančné informácie Američanov, čím by ich vystavil riziku útoku, ale mohol by byť tiež použitý ako nástroj dohľadu, ktorý by Američania nikdy nemali tolerovať od svojej vlády.“
  15. Zástupca Jim Himes (D-CT): „[Súkromní vydavatelia stablecoinov] majú rovnaké obavy ako banky. Vidia CBDC a myslím si, že oprávnene, ako potenciálnu hrozbu.“
  16. Senátor Ted Cruz (R-TX): „CBDC by vláde umožnili špehovať nás. Kongres musí zastaviť Fed pri vyvíjaní CBDC ihneď teraz!“
  17. Zástupca Warren Davidson (R-OH): „Centrálna banková digitálna mena (CBDC), ktorá je centrálne riadená a kontrolovaná, je nástrojom na nátlak a kontrolu.“
  18. Zástupca Patrick McHenry (R-NC): „Republikáni konzistentne hovoria, že prínosy potenciálnej CBDC v USA musia prevážiť nad rizikami – tieto správy nepresviedčajú. Bidenova administratíva nedostatočne identifikovala, aké problémy by CBDC riešila alebo či by súkromné sektorové platobné riešenia mohli poskytnúť lepšiu alternatívu.“
  19. Zástupca Andy Barr (R-KY): „Výhľad vládneho dohľadu nad individuálnymi finančnými transakciami Američanov prostredníctvom CBDC a Fed účtov vyvoláva vážne obavy o súkromie, nehovoriac o obavách týkajúcich sa vládnej kontroly a politizácie úverov, online platieb, úverových skóre, daňovej súladnosti, federálnych zmlúv, menovej politiky a podobne.“

Zdroj: https://www.cato.org/study/risks-of-cbdcs

Mohlo by vás zaujímať

Zanechať komentár