Poľsko smeruje k regulácii kryptomien v súlade s normami EÚ
Poľsko robí významný krok vpred v regulácii digitálnych mien vytvorením legislatívneho rámca, ktorý má zosúladiť jeho politiky so širšími smernicami Európskej únie. Očakávaný návrh poľského zákona o kryptoaktívach je v súlade s nariadením EÚ o trhoch s kryptoaktívami (MiCA), čím sa otvára cesta pre prísny dohľad a ďalšie dozorné opatrenia pre rozvíjajúci sa sektor trhu s kryptoaktívami.
Rozšírené právomoci dohľadu
Podľa navrhovanej právnej úpravy budú kryptografické činnosti pod dohľadom Poľského úradu pre finančný dohľad (KNF). Úrad bude mať rozsiahle dohľadovacie právomoci, vrátane kontroly rôznych subjektov v odvetví, ako sú vydavatelia tokenov s referenciou na aktíva, vydavatelia tokenov elektronických peňazí, noví účastníci trhu a poskytovatelia služieb v oblasti kryptoaktív (CASP).
Mandát KNF sa rozšíri na udeľovanie povolení na činnosti s kryptoaktívami, dohľad nad procesom ponúkania a obchodovania, zabezpečovanie dodržiavania právnych predpisov medzi účastníkmi trhu a ukladanie vysokých pokút – až do 20 miliónov poľských zlotých – tým, ktorí porušia regulačné ustanovenia.
Zodpovednosť v propagačných materiáloch o kryptoaktívach
Reforma upravuje osobitnú (civilnú) zodpovednosť za obsah uvedený v propagačných materiáloch o kryptoaktívach. Zahŕňa to aj solidárnu zodpovednosť subjektov zapojených do tvorby alebo šírenia týchto materiálov, s dôrazom na zachovanie profesionálnej starostlivosti pri ich tvorbe. Tieto ochranné ustanovenia bránia obmedzeniu alebo vylúčeniu zodpovednosti voči tretím stranám, čím zabezpečujú investorom určitú mieru ochrany.
Mechanizmy kontroly aktív
V snahe o účinnejšiu reguláciu online aktivít s kryptomenou KNF vytvorí register domén a IP adries používaných neoprávnenými poskytovateľmi služieb CASP. To pomôže bojovať proti porušeniu predpisov, pričom KNF bude mať prostredníctvom poskytovateľov telekomunikačných služieb právomoc blokovať prístup k porušujúcim doménam a IP adresám. V extrémnych prípadoch môže KNF tiež nariadiť zmrazenie adries distribuovanej účtovnej knihy a bankových účtov na dobu až 96 hodín – toto obdobie môže byť v prípade potreby predĺžené prokurátorom.
Finančné dôsledky pre CASP
Návrh zákona navrhuje poplatky za rôzne regulačné postupy, ako je autorizácia tokenov s referenciou na aktíva a činností CASP, preskúmanie oznámení o pasportizácii a schválenie propagačných materiálov o kryptoaktívach, pričom každý poplatok bude predstavovať 4 500 EUR. Okrem toho, na úhradu nákladov na dohľad budú CASP a vydavatelia tokenov s referenciou na aktíva fakturovaní ročne – CASP môžu očakávať poplatok nepresahujúci 0,5 % ich priemerných trojročných tržieb z poskytovania služieb, pričom minimálny poplatok je stanovený na ekvivalent 750 EUR v PLN. Vydavatelia tokenov s referenciou na aktíva budú tiež čeliť rovnakému minimálnemu ročnému poplatku.
Obavy trhu
Hoci sú návrhy zákona zamerané na vytvorenie bezpečného a regulovaného prostredia, stretli sa s odporom účastníkov trhu.
Hlavné obavy sa týkajú:
- Vysokých vstupných bariér spôsobených vysokými dohľadovými poplatkami. Tieto poplatky by mohli odradiť menšie spoločnosti poskytujúce služby v oblasti kryptoaktív (CASP) a obmedziť rast tohto odvetvia v Poľsku.
- Rozsiahlych právomocí udelených Poľskému úradu pre finančný dohľad (KNF). Kritici sa obávajú, že tieto právomoci by mohli viesť k zásahom bez dostatočného súdneho dohľadu alebo možnosti odvolania.
Obdobie pripomienkovania stále prebieha a v dôsledku toho sa ešte stále môžu konať úpravy konečného znenia návrhu zákona, keďže zainteresované strany sa naďalej vyjadrujú.
Beh s časom
Poľská vláda očakáva, že uvedenie návrhu zákona do platnosti bude synchronizované s dátumom uplatnenia nariadenia MiCA, konkrétne k 30. júnu a 30. decembru 2024. Keďže sa tieto dátumy rýchlo približujú, okno na dopracovanie a finalizáciu právnych predpisov sa zužuje.
Pozývame našich čitateľov, aby sa podelili o svoje pohľady na navrhovaný rámec pre kryptoaktíva v Poľsku. Myslíte si, že tieto predpisy budú prínosom pre poľský trh s kryptomenami, alebo predstavujú riziko pre inováciu a rast? Svoje komentáre zanechajte nižšie a zapojte sa do diskusie.